1 november 2015

Italiaanse gehaktballetjes met quinoa

Hordes mensen schaffen tegenwoordig superfoods aan zoals quinoa. Ik ben er eigenlijk nooit aan begonnen, toch vroeg ik me af waar deze hype nou over gaat en heb ik het vorige week voor het eerst geprobeerd. Ik ben nooit zo´n fan van rijst en zeker niet van zilvervlies rijst. Ik weet niet waarom, vind het niet vies, maar het ligt me niet echt. Ik maak het zelf dan ook nooit en vond quinoa altijd een beetje op die rijst lijken. Omdat de hamburgertjes in de aanbieding waren heb ik daar lekkere Italiaanse balletjes van gemaakt met kaas en een lekker tomatensausje.

Voor dit recept kook je de quinoa volgens het recept op de verpakking. Per persoon 100 gram quinoa.

Voor de Italiaanse balletjes heb je nodig:
  • 100 gr. gehakt (of hamburgers dus)
  • Paneermeel
  • Eitje
  • Peper/Zout
  • Kaas (liefst Pecorino maar ik had zelf ook een andere zacht Italiaanse kaas)
  • Knoflook
  • Paprikapoeder
Meng de ingrediënten door elkaar en maak er balletjes (ter grootte van een pingpongbal) van. Je moet zelf een beetje kijken hoeveel paneermeel en ei je nodig hebt. Voor twee hamburgers (5 balletjes) had ik een half ei en twee eetlepels paneermeel nodig ongeveer, en 1 handje kaas. Bak deze in vijf minuutjes mooi bruin. Ze garen straks nog door in de saus.


Voor de tomatensaus:
  • Sjalot
  • Knoflook
  • 1 rode paprika
  • 100 gram cherrytomaten
  • 35 gr. tomatenpuree
  • eetlepeltje suiker
  • Verse basilicum
Snijd de sjalot en knoflook fijn en fruit ze in wat olie. Voeg hier vrijwel meteen ook de gesneden paprika en de gehalveerde tomaatjes aan toe. Dan kan de tomatenpuree erin met wat suiker en peper en zout. Je zou hem zo kunnen laten of wat kunnen pureren. Als hij klaar is roer je er wat verse basilicum door en kun je de gehaktballen in de saus leggen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten