17 november 2015

Herfstrecept: chocoladetaartjes met kakifruit en granaatappel

Vorige week ben ik met mijn moeder even lekker het bos in geweest. Heerlijk weer en prachtige kleuren in het bos! Momenteel heb ik weer lekker wat meer vrije tijd en zeker als het dan zoveel regent en het hard waait buiten zoals nu blijf ik het liefst binnen en bak ik graag lekkere dingen. Het weer vraagt natuurlijk om een lekker herfstreceptje. Daarom ga ik vandaag aan de slag met kakifruit! Ik had het nog nooit gegeten, dat is natuurlijk extra leuk om dan te proberen. Ik maakte chocoladetaartjes met kakifruit en granaatappelpitjes. 

Inmiddels is het weer wat kouder, maar vorige week zondag was het een heerlijke temperatuur en minder wind dan nu. Ik woon dicht bij de Kralingse Plas in Rotterdam en als je een rondje om de plas loopt, loop je heerlijk door het bos heen! Tussendoor kan je natuurlijk even stoppen voor wat warme chocolademelk of koffie. Het licht in het bos was prachtig en zeker met alle mooie kleuren van de blaadjes was het top om foto's te maken. Heerlijk dagje met mijn mama was het!



Toen ik thuis was had ik gelijk zin om lekker aan het bakken te gaan! De chocoladetaartjes zijn gemaakt met kakifruit, ook wel sharonfruit genoemd. Ze lijken een beetje op gele tomaten maar smaken heel anders. Ik zou de smaak een beetje omschrijven als een kruising tussen groene appel en abrikoos. Heel apart voor de eerste keer, maar wel heel lekker! In combinatie met de roze granaatappelpitjes ziet het er ook nog prachtig uit. Heel feestelijk ook! Misschien wel leuk om op tafel te zetten als dessert bij het Kerstdiner?

De taartjes bestaan eigenlijk uit drie onderdelen en het fruit. Stap 1 is het maken van het deeg. Vervolgens maak je een vulling en daarna maak je nog een chocoladeganache waar je het kakifruit in kunt steken. Ik heb taartvormpjes (gewoon van de AH) van ongeveer 10 centimeter doorsnee.

Wat heb je nodig voor het deeg van 4 taartjes:
  • 70 gram suiker of poedersuiker
  • 125 gram bloem
  • 25 gram cacao
  • 65 gram boter
  • Snuf zout
  • 1 ei
Voeg eerst alle droge ingrediënten bij elkaar en meng daarna de boter en het ei erdoor. Kneed alles totdat je een mooie bal kunt rollen en er een stevige deegbal ontstaat. Als het deeg te slap is leg je het even in de koelkast, afgedekt met folie. Rol het deeg uit tot het een dikte heeft van ongeveer 0,5 tot 1 cm dik. Vet de vormpjes in en bedek hem met het uitgerolde deeg. Prik gaatjes in de bodem van de vormpjes en bak ze in een voorverwarmde oven van 180 graden in 15 tot 18 minuten gaar. Laat de oven aan staan als ze klaar zijn. Maak ondertussen de vulling.

Wat heb je hiervoor nodig:
  • 60 gram pure chocola
  • 40 gram boter
  • 10 gram suiker
  • 2 eieren
  • 0,5 kopje koffie
Verwarm in een pannetje de boter, suiker en koffie samen. Breng het aan de kook en giet het over de in stukken gehakte chocola heen. Roer vervolgens 1 voor 1 de eieren erdoor. Verdeel het beslag over de vier taartjes en bak deze voor ongeveer 10 minuten.


Hierna kan de ganache gemaakt worden:
  • 120 ml slagroom of kookroom
  • 1 eetlepel Douwe Egberts siroop voor in de koffie karamel
  • 120 gram pure chocolade
Verhouding van ganache is 1 op 1. Breng de room met siroop aan de kook. Zodra het kookt neem je het pannetje van het vuur en roer je de chocolade erdoor tot het volledig gemengd is. Je giet nu de ganache over de taartjes. Nu kan het fruit erop. 

Snijdt de kakivruchten (2 voor 4 taartjes) door de helft. Maak zo dun mogelijke plakjes. Steek ze in een rondje in de ganache. Handigst is om te beginnen aan de buitenrand met wat dikkere plakjes en naar binnen te werken. Eindig met een dun plakje dat je goed kan oprollen als het middelste van de roos. De granaatappelpitjes strooi je er vervolgens overheen en klaar is kees!
Voor 5 december doen wij niet echt iets qua Sinterklaas. Ik heb mijn familie gezellig uitgenodigd om bij mij te komen eten. Drie keer raden wat het dessert op die avond wordt?




Ga jij ze proberen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten