8 september 2015

Zalmceviche met venkelcitrussalade en limoenmayonaise

Een tijdje geleden ging ik met mijn lieftallige familie gezellig uit eten bij Gusto in Rotterdam. Ik had daar een voorgerecht met zalm en wat venkel en citrusvruchten. Ik vond de combinatie zó lekker dat ik me had voorgenomen om dit thuis zelf een keer te proberen. Aangezien het zo lang geleden is weet ik niet meer hoe het eruit zag en hoe het allemaal smaakte dus heb ik het zelf een beetje bedacht. Nu meer dan een half jaar later had ik dit nog steeds niet gedaan... Tot ik vandaag de tip kreeg over de IKEA Food Challenge! 
Ze zijn op zoek naar een nieuw recept voor in het restaurant. Je moet hierbij gebruik maken van een van de door IKEA geselecteerde producten van de Swedish Food Market. Zo staat daar ook Lax tussen, jawel je raadt het al, zalm! Ik besloot dus vandaag mijn eigen versie te maken van het zalmgerecht en deze ook gelijk te gebruiken als inschrijving voor de IKEA Food Challenge. Fingers Crossed dat ik win natuurlijk want je kan een nieuwe keuken winnen :) Die wil ik! 

Natuurlijk is het voor jullie ook leuk als je zo iets lekkers op tafel kan toveren. Vandaag dus het recept voor dit lekkere gerecht! Ideaal, als voorgerecht of als lichte lunch.

Wat heb je nodig:
  • Zalmfilet
  • 1 Rode Grapefruit
  • 1 Mineola
  • peper & zout
  • Limoensap (liever een verse natuurlijk, maar die hadden ze bij mij niet meer)
  • Olijfolie
  • Venkel
  • Mayonaise
  • Chilipeper
  • 3 blaadjes basilicum
Begin met het schillen van de mineola en grapefruit. Snijd partjes uit zonder de vliesjes en bewaar deze. Knijp het sap van hetgeen je overhoud uit in een bak bij elkaar. Voeg hier limoensap en olijfolie aan toe. Van beide ongeveer een eetlepel. Breng op smaak met peper en zout en wat venkelloof.

Snijd de zalm filet in plakjes van ongeveer 0,5 tot 1 cm dik. Leg deze vervolgens in de bak met citrus en laat dit voor minimaal 20 minuten in de koelkast staan. Ondertussen heb je tijd om je mayonaise en venkel te maken.

Snijd voor de venkelsalade de venkel in zo dun mogelijk plakjes. Als je een mandoline hebt kun je deze hier ook voor gebruiken. Breng hem op smaak met de marinade van je zalm als deze klaar is, voeg ook wat zout en peper toe en nog wat extra olie. Meng ook wat venkelloof erdoor, maar bewaar ook wat voor de garnering.

Voor de mayonaise gebruikte in gewoon normale kant-en-klare mayonaise; 3 eetlepels ongeveer. Snijd de basilicum blaadjes heel fijn en meng deze met limoensap, peper, zout en wat chilipeper door de mayonaise heen. Nu kan alles bij elkaar en klaar is kees!
Je kunt natuurlijk alles mooi op het bord dresseren zoals hieronder. Maar je kunt ook alles door elkaar leggen zodat je meer een salade krijgt (zie de laatste twee foto's).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten