14 september 2015

Oma's Soda Bread

Goedemiddag Food lovers! Vandaag heb ik een lekker broodrecept voor jullie. Dit is het recept van mijn oma en natuurlijk is dat dus het lekkerste brood op aarde. Inmiddels ruikt mijn huisje heerlijk naar het verse baksel. Mijn opa en oma wonen in Ierland en wanneer wij op bezoek gingen in de vakantie was het brood van oma iets waar je altijd naar uit keek. Soda bread met Ierse stroop, nomnom! Aangezien ze deze week weer in Nederland zijn, leek mij dit een uitgelezen kans het recept met jullie te delen


Het recept is ideaal. Er gaat geen gist in maar baking soda waardoor het niet hoeft te gisten en je het binnen tien minuten in de oven hebt. Mega snel dus! Dit betekent wel dat het iets minder luchtig brood is dan je gewend bent, maar het vult dus ook goed en met de vezels en het volkoren meel is het super gezond!

Wat heb je nodig voor 2 broden:
  • 150 gram bloem
  • 250 gram volkoren meel
  • 375 ml karnemelk
  • 25 ml olie
  • 2 handjes vezels
  • 1 theelepel zout
  • 1 theelepel soda
Baking soda is soms wat moeilijk te krijgen, al hebben ze het in sommige grote AH vestigingen wel. Ik gebruik vaak gewoon bakpoeder, niet helemaal hetzelfde maar het werkt ook. Verwarm de oven voor op 200 graden. Meng eerst alle droge componenten door elkaar in een kom en voeg vervolgens de olie en karnemelk toe. 


Kneed met de hand tot er een mooie deegbal ontstaat. Maak een kruis zodat het makkelijk kan openbarsten (volgens mij heeft ze wel is verteld dat het ook een religieuze betekenis had). Het recept is voor twee kleine broden, maar je kunt ook makkelijk 1 grote maken. Dan moet je het misschien wel even checken na het bakken want de baktijd kan dan wat afwijken. Lust je geen karnemelk gebruik dit dan wel gewoon voor je brood! Het zuur van de karnemelk zorgt voor een beter rijzingsproces en je proeft er toch niks van. Bak ze in 45 minuten mooi krokant en goudbruin.

Dit is het originele recept maar aangezien ik van experimenteren houd heb ik hem ook wel is geprobeerd met rozijnen en noten. Ook super lekker! Het soda bread is het lekkerste vers met Ierse stroop (verkrijgbaar bij Jumbo) of met kaas.



Overigens bedacht ik me nog dat ik vroeger bij oma ook altijd karnemelk kreeg als drinken maar dan met een beetje Roosvicee of limonadesiroop erin. Je hebt dan je eigen Optimel ongeveer. Normaal lust ik karnemelk niet echt, maar zo is het wel super lekker! Dus om een beetje in thema te blijven dronk ik het laatste beetje karnemelk wat ik over had op met wat siroop :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten