27 september 2015

Home Made Kokos-Pistache taartjes

Tijdens de zomervakantie, toen ik in Rome was, kwam ik terecht bij een super leuk zaakje waar ze allemaal plaatselijke patisserie verkochten. Dan moet je net mij hebben natuurlijk! Helemaal mijn ding! Er lag van alles en ook een hoop waarvan je niet wist wat het was. Een paar van deze probeerde ik, super lekker allemaal! De lekkerste, besloot ik al snel, wou ik zelf nog is proberen te maken. Niet helemaal identiek maar het is gelukt! Vandaag voor jullie het recept! Ik zeg maken want het is echt een aanrader.

Echt een recept was er niet voor te vinden dus het was een beetje proberen. Als de pistachenoten goed fijngemalen zijn zal hij nog meer lijken op het origineel, maar natuurlijk zijn ze allebei even lekker!

Wat heb je nodig :
  • Geraspte kokos
  • Ongezouten pistachenoten
  • Kaneel
  • Eiwit
  • Boter 
  • Bloem
  • Poedersuiker
  • Vanille suiker
  • Abrikozenjam
Het is handig als je kleinere vormpjes hebt om je taartjes in te maken. Denk trouwens wel dat je net zo makkelijk 1 grote kunt maken. Het deeg is een standaard zanddeeg recept. Meng 135 gram bloem, 75 gram poedersuiker, snufje zout, 2 theelepels vanillesuiker met 125 gram boter tot een mooi deeg. Verdeel dit over de vormpjes en bak ze af bij 170 graden voor ongeveer een half uurtje.

Tijdens het bakken kun je de vulling maken. Meng hiervoor 3 eetlepels poedersuiker met een zakje geraspte kokos en 200 gram pistachenoten. Deze moet je of even fijn haken of vijzelen of alles in de keukenmachine gooien. Meng alles door elkaar en zorg dat het blijft kleven met eiwit. Waarschijnlijk is 1 ei genoeg, je moet er balletjes van kunnen maken zeg maar. Vul de vormpjes na het bakken met ongeveer een eetlepel abrikozenjam en maak een bergje pistache kokos vulling hier bovenop. Bak de taartjes met de vulling nog eens 10 minuutjes bij 170 graden.

Eet smakelijk allemaal! O en de naam van het winkeltje in Rome was Il Fornaio in een straatje naast de markt van Campo Di Fiori. Ook een aanrader!




2 opmerkingen:

  1. Ik weet niet of dit me gaat lukken met mijn "handigheid" maar ik hou van pistache! :) Miesj

    BeantwoordenVerwijderen