6 september 2015

Alternatieve poffertjes

Van de week had ik opeens mega veel zin in poffertjes. Dat heb je wel eens. Nou waren ze bij de AH in de aanbieding, dus kreeg ik de 2e gratis. Erg fijn natuurlijk, maar het is veel te veel als je alleen woont! Na een lekkere poffertjes lunch had ik dus nog veel over. Aangezien iedereen poffertjes alleen maar kent op de klassieke manier met boter en poedersuiker besloot ik wat te experimenteren. Ik maakte drie varianten: 1 hartige en 2 zoete.

Nacho Cheese


Het idee van Nacho's kwam in me op, maar dan niet met chips maar met poffertjes. Want waarom zou je poffertjes alleen maar in een zoete vorm eten? Ze zijn tenslotte pas zoet als je ze zoet maakt. Deze variant is eigenlijk een soort ovenschotel.

Wat heb je nodig:


  • Poffertjes
  • 1 Zakje geraspte kaas
  • 200 ml melk
  • Lente-uitje
  • rundergehakt
  • Zoete punt paprika
  • Knoflook
  • Crème fraîche
  • 2 el boter
  • 2 el bloem
  • Peper, zout
  • Paprikapoeder
  • Chilipoeder
  • Knoflook poeder

Eerst maak je een kaassausje. Smelt wat boter en voeg hier de bloem aan toe. Voeg daarna de melk toe en laat deze koken. Als het kookt roer je er een half zakje geraspte kaas door. Voeg de specerijen toe naar smaak en laat de saus inkoken tot het de dikte van vla heeft. Tegelijkertijd kun je de poffertjes opwarmen in de oven, het gehakt rullen en op smaak brengen. Snijd dan nog de paprika, knoflook en lente-ui. Als de kaassaus klaar is giet je deze over de poffertjes in een ovenschaal, het gehakt hier bovenop en vervolgens de ui, paprika en knoflook. Strooi de overige kaas erover en zet in de oven (± 200 °C) tot de kaas gesmolten is. Serveer wat tomaatjes en crème fraîche erbij en smullen maar. Het klinkt een beetje bizar deze combi, maar het werkt wel!


Salted Caramel en Pecannoten


Karamelsaus eet ik het liefst samen met pecannoten. I just love those two! Normaal maak ik het wel eens voor op mijn pannenkoeken als dessert en natuurlijk kan je er tijdens het bakken van alles mee doen. Vandaag dus met poffertjes. Dat kan alleen maar lekker worden natuurlijk. Voor een extra twist is het altijd lekker om een snufje zout in je karamel te doen maar dat hoeft natuurlijk niet.

Wat heb je nodig:

  • 3 el Suiker
  • 1 el Water
  • 1 el Boter
  • 3 el crème fraîche

Verwarm de suiker met het water in het pannetje. Wacht tot het begint te kleuren. Zodra het een mooie lichtbruine kleur hebt kan de boter erbij. Voeg dan de crème fraîche toe tot de gewenste dikte is bereikt. Normaal gebruik ik slagroom, maar omdat ik nog crème fraiche had staan van het vorige recept heb ik deze gebruikt. Gaat ook prima. Voeg een snufje zout toe aan de saus en bak de pecannoten een beetje in een pannetje zonder vet. Hak de noten dan grof door. Giet de saus over de warme poffertjes en strooi de pecannoten erover heen. Nou had ik chocoladepepernoten in huis gehaald. Ja die zijn er weer en zodra deze in de winkel liggen ben ik er het eerste bij. Ik hakte wat pepernoten fijn en strooide deze er ook overheen. Extra lekker :)



Appeltaart vulling


Appeltaart is altijd lekker natuurlijk. Dus waarom gooien we de vulling niet gewoon over de poffertjes?!

Wat heb je nodig:
  • 1 appel
  • Suiker
  • Kaneel
  • Rozijnen
  • Pecannoten
Snijd de appel in blokjes van ongeveer 1 bij 1 cm. Doe geen moeite hem te schillen, daar merk je toch niks van en het is ook eigenlijk wel lekker om nog iets knapperigs te hebben. Strooi suiker en kaneel over de appels. Bak de blokjes in een beetje boter. Na een paar minuten doe je er een klein beetje water bij zodat het een beetje gaat koken. Voeg ook de rozijnen toe en nog een lepeltje extra suiker. Laat het inkoken tot er een lekker stroperig goedje ontstaat. Hak ook weer wat pecannoten fijn want deze zijn ook hier lekker bij! Doe het appelmengsel over de warme poffertjes en strooi de pecannoten eroverheen.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten