29 december 2015

Lemon Meringue Pie

DSC_0125Taarten bakken. Het blijft toch echt een van de leukste dingen om te doen. Nu ik lekker de tijd heb en de keuken van mijn ouders tot beschikking heb, zag ik mijn kans schoon om weer eens gebruik te maken van de luxe voorzieningen die ik thuis nog wel is mis. Zo heb ik zelf bijvoorbeeld een klein rot oventje en geen mixer i.o.d. Ik maakte van de week 1 van mijn all time favourites, een Lemon Meringue taart!

Deze taart is ook een favoriet omdat je er als je een beetje een standaard voorraad hebt, geen specifieke dingen hoeft te kopen, of op zijn hoogst twee citroenen. De meeste mensen hebben thuis wel suiker, bloem, boter en eieren liggen, en dan ben je er eigenlijk al! Deze taart bestaat uit drie delen: de deegbodem, lemon curd en meringueschuim. Je kunt verschillende variaties maken: no bake zonder oven (bodem van koekjes en boter), de lemon curd nog even afbakken, verschillende schuimen, cupcake variaties. Noem maar op, vandaag maak ik mijn favoriet!


Wat heb je nodig voor het deeg:
  • 1 ei
  • 225 gram bloem
  • 160 gram roomboter
  • 80 gram suiker
Verwarm de oven voor op 180 graden. Het is handig als je eerst de boter en het ei uit de koelkast haalt voor je de rest gaat afwegen. Dan kunnen deze alvast wat op temperatuur komen, wel zo fijn als je er straks een deeg van wilt kneden. Alle ingrediënten doe je bij elkaar in een mengkom, en vervolgens kneed je gewoon met je handen een deegbal. Tegenwoordig kan alles met apparaten, maar degen kneden moet handwerk blijven vind ik, dat maakt het ook leuk. Als het een mooie deegbal is waarin de ingrediënten goed gemengd zijn, kun je hem even in de koelkast leggen om het uitrollen makkelijker te maken. Mijn deeg was best nat waardoor ik ervoor koos flink wat bloem op het aanrecht te gooien en gelijk een mooie lap deeg te rollen. Zorg ervoor dat het deeg niet vastplakt aan het aanrecht. Rol het deeg om je rolstok om het over de vorm te krijgen.
 DSC_0097  DSC_0095 (1)
Prik wat gaatjes met een vork en bak de bodem blind af. Bij blind bakken leg je een bakpapiertje over het deeg, en leg je daarop een zak bruine bonen of rijst of keramische bonen die speciaal gemaakt zijn voor blind bakken. Blind bakken kan verschillende redenen hebben, maar in dit geval doe je het zodat je een krokante, gare bodem hebt, die ook krokant blijft wanneer je een wat nattere vulling gebruikt. Je wilt natuurlijk geen zompige bodem! Bak de bodem eerst 20 minuten met blind vulling, en vervolgens nog 10 minuten zonder.

DSC_0100





Wat heb je nodig voor de lemon curd:
  • 2 citroenen
  • 115 gram boter
  • 200 gram suiker
  • 2 eidooiers + 1 heel ei
Weeg de suiker en boter af en verwarm deze een pannetje, het liefst met dikke bodem. Ondertussen rasp je de citroenen en pers je ze uit. Zowel schil als sap mag direct in het pannetje. Als de ingrediënten gesmolten zijn voeg je 1 voor 1 de eieren toe. Eerst het heel ei, goed door kloppen met een garde, 1 dooier en kloppen met garde en dan de twee dooier. Laat het mengsel nog even pruttelen tot je het vanzelf dikker ziet worden. Ik had de schillen niet geraspt maar ze van de citroen af gesneden waardoor ik ze nog even eruit moest zeven. Ik heb ze later fijn gehakt en als garnering over het schuim gedaan.


DSC_0107








Wat heb je nodig voor de meringue:
  • 4 eiwitten
  • 200 gram suiker
  • Beetje water
Ik maakte voor deze taart een Italiaans schuim. Dit is mooi stevig en glanzend, maar het is zeker geen vereiste. Je kunt altijd gewoon eiwitten opkloppen met een paar lepels suiker. Let er dan wel op dat alles wat je gebruikt vet vrij is. Dit kun je nog even verzekeren door je kom en garde/mixers even met wat citroensap in te smeren, dit ontvet.
Voor het Italiaanse schuim maak je eerst een suikersiroopje. De suiker verwarm je in een pannetje met dikke bodem. Om er zeker van te zijn dat je suiker mooi egaal verwarmt wordt en niet te snel gaat kun je er een scheutje water bij doen. Verwarm de suiker tot 121 graden. Waarschijnlijk heb je geen suikerthermometer in huis, die heb ik ook niet. Je kunt aan de textuur van de oplossing zien of het water verdampt is. Als je belletjes krijgt en de textuur wat dikker/stroperiger wordt, haal je je pan van het vuur. Klop de eiwitten op. Zodra je ziet dat het de vorm van schuim aan begint te nemen en wit kleurt, laat je je suiker siroop in de eiwitten lopen met een klein dun stroompje terwijl je blijft door kloppen. De siroop zorgt ook dat de eiwitten gaar worden, je hoeft dus niet bang te zijn voor salmonella bij dit schuim! Zodra je het suiker er bij doet zie je het volume van het schuim gestaag toenemen. Schep het schuim op je taart en gebruik je brander om wat mooie bruinkleuring te krijgen. Heb je geen brander? Plaats hem dan even 5 minuutjes in de oven of onder de grill.
 DSC_0149  DSC_0125

Geen opmerkingen:

Een reactie posten