13 januari 2016

Gebakken zeebaars met frisse citroenpuree en courgettesalade

Het is alweer bijna een maandje geleden dat we gezellig met familie en vrienden om de tafel zaten om ons vol te eten en Kerst te vieren. Tijdens deze dagen heb ik een voorgerecht gemaakt met zeebaars wat ik jullie natuurlijk niet wou onthouden! Ik maakte hem thuis nog een keer, maar toen ik bijna klaar was stond ik er pas bij stil dat ik thuis geen staafmixer, blender of iets anders elektronisch om te citroen fijn te krijgen. Beetje dommig, dus het sausje was ietwat mislukt haha, maar nog steeds heeft het me gesmaakt!

Het is een gerecht met redelijk uitgesproken smaken, dus ik denk dat je het niet moet voorzetten aan iemand die daar niet van is. Maar voor iemand die van een beetje spanning houdt is het top. Best een zomers gerechtje voor deze wintermaanden, maar hé, who cares?!

Wat heb je nodig:
  • Zeebaarsfilet
  • Courgette
  • Citroen
  • Honing
  • Olijfolie
  • Peper en Zout
  • Bramen


Ik maakte hem met Kerst voor 7 personen. Toen had ik genoeg saus met 4 citroenen, en genoeg courgette als je 1/2 p.p. rekent.

Doe de schil van alle citroenen met twee tot drie lepels honing en een glas water in de pan. Kook de schillen ongeveer een half uurtje tot ze goed zacht geworden zijn. Het mag niet droogkoken, dus als je ziet dat dat misschien gebeurt doe je wat extra water erin. Pers de citroenen uit en bewaar het sap voor later. Tijdens het koken kun je slierten schaven van de courgette met bijvoorbeeld je dunschiller of kaasschaaf. Breng de slierten op smaak met olijfolie, peper, zout en citroensap. Als de citroenschillen zachtgekookt zijn, breng je het mengsel van de pan over in de blender. Voeg zout en de citroensap toe. Mix tot er een gladde puree ontstaat. Houd de saus warm tot je de zeebaars gebakken hebt. Toen ik hem thuis maakte kon ik geen zeebaars vinden, dus gebruikte ik een andere witvis. Dit werkte ook prima!


Om het bord op te maken, maak je rolletjes van de courgette. Als je gele courgette kunt vinden is dat heel mooi qua kleuren op het bord. Je kunt ook gele wortel gebruiken, of de donkere schil van een paar slierten afhalen. Maak een spiegeltje van de puree midden in het bord. Plaats de zeebaarsfilet hierop. Verdeel een aantal rolletjes aan twee kanten van de filet, en maak het geheel af met een aantal gehalveerde bramen. Blauwe bessen kan ook zoals je op de foto ziet :)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten