29 augustus 2015

Knoflook Garnalen met Frisse Kruidensalade

Kennen we ze nog? De moestuintjes die je kon sparen bij de AH? Ik als foodgek vond dat natuurlijk geweldig. Je eigen groentetuintje en kruidentuintje in de vensterbank! Fanatiek had ik wekenlang mijn tuintjes alle liefde gegeven. En met succes! Inmiddels heb ik nog steeds mijn eigen basilicum plant en mijn eigen krulpeterselie staan. Voordat ik op vakantie ging besloot ik al mijn kruidenplantjes te gebruiken voor het geval ze het niet vier weken zonder water zouden overleven. Dat zou natuurlijk zonde zijn al die verspilde liefde!


Ik had de kleinste preitjes ter wereld gekweekt, een klein beetje tijm, krulpeterselie, basilicum, lente uitjes en wat bieslook. Ik besloot alles bij elkaar te doen en een lekkere kruidensalade te maken en deze te serveren met knoflookgarnalen en zelfgemaakte croutons.

Wat heb je nodig:
  • Krulpeterselie
  • Basilicum
  • Bieslook
  • Lenteuitjes
  • Tijm
  • 100 gram rauwe Garnalen p.p
  • 2 of 3 teentjes Knoflook
  • 2 eetlepels Boter
  • Peper & Zout
Verwarm de oven voor op 220°C. Smelt de boter in een pannetje en voeg de knoflook en peper en zout toe. De garnalen kunnen in een ovenschaal en zodra de boter gesmolten is giet je deze bij de garnalen en plaats je de schaal in de oven voor 10 minuutjes. De kruiden hak je fijn en meng je door elkaar. De basilicum laat ik wat groter om wat meer volume in de salade te houden.

Omdat ik alleen woon heb ik regelmatig oud brood liggen. Dit snijd ik dan in blokjes en laat het uitdrogen. Die stukjes bewaar ik in een bak voor wanneer ik croutons in een gerecht wil doen. Je verhit een pan met flink wat olie. Hierin bak je de croutons met peper en zout tot ze mooi krokant zijn. Ik vind het vaak lekker om ook wat paprikapoeder en knoflookpoeder toe te voegen. Dit bak ik dan eerst even kort in de olie voor het brood erbij gaat.

Meng de garnalen lekker door de kruidensalade en de croutons. Vergeet niet het botermengsel van de garnalen een beetje erbij te doen.


Eet smakelijk! Wat voor lekkers hebben jullie gemaakt van je zelfgekweekte kruiden of groenten?






Geen opmerkingen:

Een reactie posten